Wat is de aanpak van Functieanalyse Plus? Hoe leidt die aanpak tot duurzame banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en wat leverde het universiteiten op? Beluister de drie podcasts met praktijkverhalen.

Financiering voor functieanalyse

Universiteiten zijn al hard op weg om banen te realiseren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ze voldoen nog niet aan het quotum daarvoor. Na invoering van de Quotumwet startte SoFoKleS in 2018 Functieanalyse Plus om universiteiten daarbij te ondersteunen. Ze kregen financiering voor een functieanalyse die inzichtelijk maakt hoe functies (passend) kunnen worden gemaakt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Drie praktijkverhalen

In de drie podcasts die SoFoKleS liet maken, komen HR-adviseurs en adviseurs Participatiewet van vier verschillende universiteiten aan het woord. Ze vertellen hoe ze op hun universiteit aan de slag zijn gegaan met Functieanalyse Plus en wat het resultaat is. De praktijkverhalen worden in de eerste aflevering ingeleid door SoFoKleS-voorzitter Jan Boersma die de achtergrond en noodzaak van het project uiteenzet.

Beluister de podcasts

De podcastafleveringen staan onder de titel ‘Duurzame banen creëren met Functieanalyse Plus’ op Soundcloud Beluister de podcasts.

Aflevering 1: Win-winsituatie

  • ‘Het is een win-winsituatie: minder werkdruk bij medewerkers en nieuwe banen voor de doelgroep. Ook banen in onderzoek en onderwijs, de kerntaken van de universiteit.’ Jan Boersma, voorzitter SoFoKleS
  • ‘We zijn een groeiende organisatie en hebben altijd mensen nodig. Dus als we nieuwe medewerkers mogen aannemen, sta ik wel te juichen.’ Jan-Wilm Delicat, directeur bedrijfsvoering van Radboud Centrum Sociale Wetenschappen, Radboud Universiteit.

Aflevering  2: Tijd om te doen waar je blij van wordt

  • ‘We hebben nu 32 mensen in participatiebanen, allemaal pareltjes. Nu moet de organisatie weten dat het werkt.’ Melissa de Kort, coördinator Participatiewet, Tilburg University
  • ‘Weerstanden overwinnen we door te laten zien: als iemand anders dit voor jou doet, heb jij meer tijd om te doen waar je blij van wordt.’ Ariane Boekema, HR-adviseur bij de faculteit Wiskunde en Informatica, Technische Universiteit Eindhoven

Aflevering 3: Succesverhalen doorvertellen

  • ‘Ze zei: ‘Ik heb nu een echte baan, ik doe iets nuttigs voor de universiteit. Mijn vader is zo trots!’’ Nathalie Vonk, HR-adviseur bij de faculteit Bètawetenschappen, Universiteit Utrecht
  • ‘Een hoogleraar had een onderzoeksassistent voor databases aangenomen die zo goed was dat ze nu aio is. Die hoogleraar vertelt dat nu als succesverhaal aan andere faculteiten.’ Trudy Wijnschenk, adviseur Participatiewet, Universiteit Utrecht

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.